Tizian Raspor

Magistar moderne i suvremene povijesti. Trenutno pohađa jednogodišnji magisterij iz Komparativne historije na Srednjoeuropskom sveučilištu u Budimpešti (CEU). (Zlo)upotrebljava povijest na svakodnevnoj bazi.

Drugi svjetski rat bio je period pravog tehnološkog booma. Iako je primarni cilj tog razvoja bio usmjeren na uništenje protivnika, mnogi izumi vezani uz rat pokazali su se korisnima i u mirnodopsko doba, od razvoja satelita do mikrovalne pećnice. Bez obzira što ne spada u kategoriju potonjih, britanski ratni zrakoplov Spitfire ostao je duboko urezan u britansko kolektivno sjećanje.

A Very British Love Story

John Nicol, bivši pilot RAF-a (Royal Air Force), u svojoj knjizi „Spitfire: A Very British Love Story“ (2018.) donosi priču o slavnom otočkom ratnom stroju. Ignorirajući tehnikalije, vijke, šarafe i mehanizme, a fokusirajući se na priče pilota koji su upravljali Spitfireom, Nicolovo djelo vrlo je brzo postalo bestseler, provevši nekoliko tjedana na vrhu liste najprodavanijih knjiga u Velikoj Britaniji.

Iako je planirana industrijska proizvodnja samo jedne serije, Spitfire je doživio 47 inačica (uključujući i one modificirane za nosače aviona, tzv. Seafire) te je tokom Drugog svjetskog rata proizvedeno nešto više od 22 000 primjeraka zrakoplova. Osim što je odigrao jednu od ključnih uloga u Bitci za Britaniju, Spitfire je korišten i na ostalim bojištima poput Sicilije, Malte, Burme, pa čak i istočnog fronta.

Romansa između Britanca i Spitfirea potječe iz vremena Drugog svjetskog rata, kada je britanska ratna vlada u svibnju 1940. uvela tzv. Spitfire fond, putem kojeg su građani pomogli financirati izgradnju zrakoplova kroz novčane donacije. Tokom kampanje je prikupljeno oko 13 milijuna britanskih funti (današnje protuvrijednosti oko 650 milijuna funti), a svaki veći britanski grad sponzorirao je barem jedan zrakoplov. Kampanja je prerasla britanski otok, pa su izgradnji flote doprinijele i zemlje poput Trinidada, Urugvaja i Hong Konga koje su sponzorirale čitave eskadrile.

Primjer ratnih mjenica koja su izdavane u zamjenu za novčani prilog

Međutim, britansko zrakoplovstvo se odreklo Spitfirea nedugo nakon završetka Drugog svjetskog rata, a od 20-tak tisuća nekad operativnih zrakoplova danas se održalo 40 primjeraka aviona koji se koriste za ceremonijalne svrhe. Moglo bi se reći da je Spitfire dijelio sudbinu Winstona Churchilla, čijih su se premijerskih usluga građani Velike Britanije odrekli na izborima 1945.

Još jedna stvar povezuje slavni zrakoplov s još slavnijim britanskim ratnim premijerom, a to je gotovo mitski status u britanskom društvu. Velika Britanija kao sudionica Drugog svjetskog rata, najčešće prikazivanog kao manihejska borba između dobra i zla, treba svoje mitološke figure danas, kao što ih je trebala prije 80-tak godina. S obzirom na ogromnu popularnost knjige Johna Nicola, kao i hvalospjeve kritike, očito je da romansa između Britanaca i Spitfirea i dalje postoji.

Preporuka za čitanje:

John Nicol. Spitfire: A Very British Love Story, 2018.

Facebook Comments